
Ján Roháč
Ján Roháč byl slovenský režisér, který zásadně ovlivnil podobu československého divadla, filmu i televize 20. století. Absolvent pražské DAMU začínal v Divadle satiry a poté v Laterně magice, kde jeho fantazijní obrazotvornost spojila film s jevištěm. Spolu s Alfrédem Radokem patřil k průkopníkům multimediálního divadla. Do dějin se zapsal také jako režisér legendárních inscenací Osvobozeného divadla (v obnovených verzích her Voskovce a Wericha), muzikálů a kabaretních pořadů. Televizní diváci si jeho práci spojují především s hudebními a zábavními pořady 60. let – například s projekty, kde spolupracoval s Jiřím Suchým a Jiřím Šlitrem a také s Jiřím Grossmannem a Miloslavem Šimkem. Kritici jej označují za „režiséra s nekonečnou invencí a smyslem pro moderní výraz“ a jeho kolegové za „vizionáře, který dokázal spojit humor, poezii i technický experiment“. Ján Roháč je dnes připomínán jako tvůrce, který otevřel československé divadlo i televizi novým možnostem.